lördag 5 maj 2012

VM i Spanien dag 1

Egentligen började tävlingen igår. Då körde vi en kort prolog som räknades in i dagens tävling. Det kom en störtskur en timme innan det var dax för tjejerna att starta så det var svårt att lita på fästet tyckte jag. Igår kväll blev det en sjundeplats. När tävlingen så gott som var över kom en riktig regnskur till.

Så idag började själva huvudtävlingen, med den värsta sträckan först =) Det var två sträckor per varv och på första sträckan körde vi extremprovet och på andra sträckan körde vi enduroprovet och crossprovet. Extremprovet var ingen lek, så himla halt! Och bara upp och ner och kanter uppför och utför. Det lär ha varit en rolig syn när damklassen entrade scen där =) På första varvet blev jag ståendes i två uppförsbackar och fick hjälp av funktionärer att ta mig upp sista biten. Sträckan sedan var svår den med. På sina håll kom berget fram och det var så otroligt halt. När det sedan svängde runt och gick uppför var det svårt att få med sig tillräckligt med fart för att ta sig upp så då var det bara att rulla ner och ta ny fart ibland. När berget kom fram när det sluttade ordentligt utför var det svårt att bromsa utan att tappa fästet så då var det bara att låta det rulla på. Andra sträckan var finare och både enduro- och crossprovet var fint. Mycket upp och ner här med förstås och på skrå vilket är ovant för min del. I slutet på sträckan, transporten in till service, vart det lite blötare och spårigare. Tyvärr missade jag en transportpil och körde lite fel och fick vända. När jag kom in i nästa tidskontroll var jag två minuter sen, typiskt! Det kändes så himla onödigt, men så är det.

På andra varvet gick det bättre på extremprovet, men det blev en vurpa i slutet på en backe. Enduron och crossen rullade på, men det började märkas att jag fått i mig alldeles för lite energi och vätska under dagen. Jag har haft så ont om tid så jag har inte hunnit äta och dricka helt enkelt. På sista transporten in till pre-finich gjorde jag några småvurpor i lerspåren, men denna gång var jag i tid i alla fall =) Till sist var det bara de 15 minuterna kvar för service av min pärla. Den är ordentligt skitig kan jag meddela! Jag krängde däck medan de andra fixade resten. Till skillnad från Six-days där jag måste mecka allting själv får jag på VM ta hjälp att fixa allt förutom att kränga däck. Nu står hojen i parc farme och väntar på en pigg och alert Jessica i morgon =) Det känns i kroppen nu efter sex timmar på hojen! Idag blev det en sjätteplats efter fyra franska tjejer och en spansk tjej. Sov så gott! Jag kommer somna ovaggad =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar