söndag 6 maj 2012

VM i Spanien dag 2

Det har varit en händelserik dag för min del. Jag märkte direkt att jag hade en bättre rull i körningen när vi körde första sträckan fram till extremprovet. Extremprovet var ordentligt sönderkört bitvis och jag gjorde bort mig i en backe. Det tog ett litet tag innan jag kunde vända och ta ny fart upp på ett annat allternativ. I vurpan lyckades jag slita av munstycken på vätskebehållaren så till nästa service fick jag klara mig utan dricka. Dessutom blev jag blöt av två liter vätska som rann ner på tröjan =)Transporterna såg bedrövliga ut på sina håll. Backar upp och ner, massvis med lera, snorhala berg och vattensamlingar. Trots det lyckades jag hålla tiden in till första tidskontrollen. Sen var det dax för enduroprovet. Även där hade det blivit lite spårigare. Det kom en ordentlig regnskur efter målgången igår som jag misstänker satte sina spår på banan tills idag bitvis. Crossprovet var betydligt halare igår så där märktes det tydligt att det hade kommit en skvätt vatten från himlen. Till tidskontrollen nere i paddock var jag endast en minut sen och där var det många av dem andra tjejerna som fick betydligt fler tidsprickar. Så så långt gick det bra och jag låg då på en tredjeplats, med lite marginal ner till fjärde. Men säg den lyckan som varar för evigt...

Jag gav mig av från paddock ut på mitt andra och sista varv. Det fortsatte att rulla på fint tills jag började närma mig extremprovet på nytt. Då ramlar jag så illa på transporten så kylaren fick en ordentlig smäll och allt vatten rann ur kylaren. Jag chansade att jag skulle ta mig till extremprovet för där visste jag att Krippe var. Jag led den sista biten ner dit tillsammans med hojen, men det gick bra, jag kom dit! Jag hade med mig kemisk metall i midjeväskan så jag försökte laga till hålet med det. I med mer vatten, men det sprutade ut lika fort igen =( Krippe gav i stor sett upp men jag ville inte ge mig! Till slut fick jag till det med den kemiska metallen och silvertejp, vatten fick jag av en i publiken. Sen var det bara att köra extremen och hoppas på att det skulle hålla fram till service där jag kunde sätta på en ny kylare. Faktiskt var det denna gången det gick som absolut bäst för mig på just det provet, en liten fastkörning bara och inga stopp i några backar =) Jag var väl så uppe i varv med kylarproblemet så provet gick av bara farten =) Glädjande nog värkade det inte ha läckt något nämnvärt så jag fortsatte transporten upp till servicen. Väl där uppe böt dem kylare åt mig medan jag stoppade i mig energi och vätska. Där tog jag ett gäng tidsprickar för att få hojen hel, men körde sedan vidare och allt var frid och fröjd. Enduron rullade på, det började dugga lite medan jag körde, men det var ingen fara. Efter enduron en bit in på transporten var det ett bökigt parti med riktigt halt berg som hade svarvats fram i en skåra. Där hade jag stora problem och fick ta omtag tre gånger, men till slut så lyckades jag ta mig upp. En stor lättnad! Sen rullade det på igen som det skulle. Crossen var hal denna gång också, men jag gjorde inga marksyningar. Efter crosen var det bara sista biten in till mål, sååå skönt! Det är svårt att beskriva hur jäklig banan såg ut =)

Jätteglad var jag att jag kämpade mig i mål trots problemet med kylaren, jag gav aldrig upp! Jag stod länge som fyra i totalen, innan jag blev utesluten... Jag ringde genast upp Patricia på SVEMO och undrade varför jag var utesluten. Då visade det sig att när jag bytte kylare och tog tidsprick var jag mer än 15 minuter sen in i den tidskontrollen (jag var runt 18 minuter sen). På VM får man tydligen inte vara mer än 15 minuter sen in i en tidskontroll. Det hade jag inte en aning om och på Six-days får man inte vara mer än 30 minuter sen in i en tidskontroll. Så himla snopet! Man lär sig så länge man lever har jag hört =) En något besviken Jessica till följd... På grund av denna tuffa dag var det endast tre tjejer som tog sig i mål. Jag slet mig runt hela banan i alla fall och det var vi bara fyra tjejer som gjorde. Nu är det bara att ta nya tag till Portugal! =) Rapport därifrån säger att det var 30 grader varmt där idag =)

Internet här på hotellet är hur segt som helst. För detta inlägg har jag suttit här i nästan två timmar. Jag fick med en bild i alla fall. Det är från testbanan i torsdags.

1 kommentar:

  1. Bra kämpat Jessica! Du får garanterat utdelning för ditt slit nästa race!

    SvaraRadera