lördag 8 januari 2011

Trettondagsrundan

Det var kallt i Falun idag så starten blev framflyttad en halvtimme. Det fanns ingen damklass så idag valde jag att köra i bredd för att få lite mer träning. Senior, junior och bredd startade tillsammans och jag fick starta näst sist av allihop. Det passade mig bra så slapp jag ligga i vägen för fortåkarna =) Men det såg mörkt ut för start för min del. När jag lastade ur hojen var bakstötdämparen stum en bit ner och innan fanns inget motstånd. Jag ringde pappa om råd och han tyckte jag skulle prova att värma stötdämparen. Så med hjälp av en värmepistol och lån av ett elverk så lyckades vi värma stötdämparen. Det visade sig att stötdämparen vaknade till liv då, så jag kunde starta tävlingen!

Tre varv skulle breddåkarna köra, men vi körde ett varv åt gången och sen in i depån för lite service. Jag hade svårt att få upp värmen i händerna på första varvet så när jag kom in i depån stack det väldigt mycket i fingrarna. Det blev en vurpa på det varvet. När värmen var tillbaka drog jag ut på nästa varv. Det var mitt snabbaste varv, kanske för att jag höll mig på hjulen hela tiden =) Efter lite dricka och tankning var det dax för sista varvet. Då började det kännas att det inte blivit så mycket påfyllning av energi. Jag höll på göra en snygg vurpa när jag kom ur spår på en raka, som tur var missade jag träden... I slutet så gjorde jag två vurpor när jag skulle flytta på mig när jag blev ifatt åkt, med andra ord var jag nog rätt trött då... =) Efter tre varv hade jag en tid på 1 timme och 55 minuter så det blev en ganska lång tävling. Jag blev 15e i bredd av 23 startande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar