tisdag 15 april 2014

Skakig

Igår fick jag äntligen börja träna igen! Jag var på mitt första besök hos sjukgymnasten. Givetvis skulle hon kika på knät först. Under de två veckorna som har gått sedan olyckan har jag redan tappat mycket muskler i högerbenet. Hon sa att det syntes att jag inte var någon soffpotatis och därför såg man så stor skillnad på musklerna på högerbenet och vänsterbenet. Tack och lov sa hon att musklerna snabbt kommer tillbaka eftersom jag rör mig mycket. Hon var lite bekymrad över att jag inte kunde sträcka på benet helt och att jag fick ordentligt ont i vissa övningar, men det kunde bero på att det fortfarande var väldigt tidigt efter operationen och fortfarande lite svullet. Eftersom det är påskledigt snart fick jag välja på att komma lite för tidigt eller vänta ytterligare, och givetvis ville jag komma igång så fort som möjligt. Jag hade väldigt svårt att få kontroll på knät i övningarna när jag skulle sträcka på benet, jag hittade liksom inte det naturliga stoppläget. Osäkerheten gjorde att jag stoppade vid lite böjt ben, annars kändes det väldigt obehagligt, benet blev alldeles skakigt. Många övningar innehåller balans och styrka i ett. Jag fick ett träningsprogram som jag ska köra tre gånger i veckan och ta i utan att få ont eller att knät svullnar. Sjukgymnasten varnade mig för träningsvärk och det kan man lugnt säga att jag har idag! Skönt att komma igång och röra på sig igen :)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar