tisdag 8 april 2014

Operation

Nu är jag hemma igen efter en lyckad operation :) Klockan sju i morse var jag på plats på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Jag var den första patienten som skulle opereras så allt gick i ett. Jag fick sätta på mig schysta sjukhuskläder inklusive hårnät och skoskydd ;) Sen var det dax för smärtstillande så sju tabletter fick jag knapra i mig. Det är en jäkla process innan man väl har somnat av narkosen och mycket personal av olika slag. Jag fick träffa läkaren som skulle operera (han som jag träffade igår), narkosläkaren och en hel hög med sjuksystrar. En av sjuksystrarna satte i en nål i handen. När jag fick gå in och lägga mig i operationssalen fick jag mer smärtstillande via nålen. Alla var supertrevliga och jag blev väldigt väl bemött. När jag vaknade upp värkte det ordentligt i knät så jag fick ytterligare smärtstillande. Läkaren sa det innan operationen att skadan var så färsk att det kunde värka lite extra på grund av de. Jag frös som bara den så jag skakade i hela kroppen så dem la på mig en värmefilt och i och med de slumrade jag till en stund till. När jag var helt vaken fick jag saftsoppa och två smörgåsar. Som jag hade längtat efter mat :) Fasta är inte riktigt min grej... Jag fungerar knappt om jag inte får frukost på en gång när jag kliver upp. Läkaren kom med det samma. Han berättade att det såg bättre ut än vad han trodde!! Menisken var lite skadad, men det var inte det som var problemet. Det främre korsbandet som gick av hade hamnat tokigt, så symptomen var det samma som en meniskskada. Han rättade till det, men lät menisken sitta kvar eftersom den inte stör rörelsen i mitt knä. Så nu kan jag sträcka på benet ordentligt och kan böja knät i 90 grader, helt fantastiskt!!! I slutet av maj ska jag träffa läkaren på nytt för att se hur det ser ut då och bestämma vad som ska hända framöver. Tills dess är det fullt ös på gymmet med rehabträning :) Dock inte fullt ös på en gång... Efter att jag träffat läkaren fick jag träffa en sjukgymnast som berättade hur jag ska börja träna. Första veckan nu är det väldigt enkla övningar, i stort sett bara sträcka och böja. Dem vill att jag använder kryckorna i cirka två veckor så att jag tar ordentliga steg utan att halta fram. På måndag har jag bokat in en tid hus sjukgymnast. På grund av påskledighet blir det lite tidigare än vad dem tyckte, men hellre det än att dagarna springer iväg utan att göra några framsteg. Just nu har jag fortfarande smärtstillande i kroppen, så nu gör det inte ont alls, men jag misstänker att det kommer kännas lite värre när det försvinner ur kroppen. Väldigt skönt i alla fall att kunna sträcka på knät ordentligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar