tisdag 4 oktober 2011

3:a och 5:a i Frankrike

Det har varit dåligt med tillgång till internet nere i Frankrike. Jag höll på i över två timmar i fredags innan jag gav upp, så tyvärr har jag inte kunnat rapportera förrän nu.

I fredags körde vi en prolog. För att enduroprovet skulle gå på tid första varvet i lördags valde dem att lägga till enduroprovet som en transport till supertestet. Det kändes skönt för det fanns ett par kluriga partier som jag sedan inte behövde vara orolig för. Supertestet gick helt okej. Resultatet från supertestet räknades sedan in i lördagens resultat.

På lördagen körde vi två varv. Som tidigare under veckan var det riktigt varmt och det dammade som sjutton. Första provet var enduroprovet och där kom jag tyvärr ifatt en förare framför som hade gått omkull och fick sedan ligga bakom i dammet. Vid flera tillfällen fick jag släppa av gasen för att jag inte såg någonting. Andra provet var crossprovet. Hela provet var på skrå och det fanns inga kanter att ta stöd emot. Där fick jag aldrig till det riktigt någon dag, så svårt när vi inte har något liknande att träna på hemma. Extremprovet däremot gick bra. Det var både lite naturligt och uppbyggda hinder med stockar, stenkistor och traktordäck. På andra varvet gick det betydligt bättre på enduroprovet när jag slapp ligga i dammet och var en hel halvminut snabbare. På crossen hade jag nästintill samma tid. När jag kom i mål blev jag glatt överaskad när det visade sig att jag hade kört i mål på en tredjeplats!! Det kändes jättekul, min första pallplats i en deltävling i individuella dam VM =) Hela helgen har det varit massor med folk ute i spåret och tittat och tjoat, så att få kliva upp på prispallen inför ett helt publikhav kändes väldigt stort.

Till söndagen var det bara att ladda om. Tjejernas tävling förlängde dem med ett varv plus att vi fick köra en bit av en transport som dem tagit bort under lördagen för att den var för tuff. Tävlingsledningen menade på att alla tjejer kommer att få hjälp på detta parti så det var inga probelm. Tilläggas kan att även många grabbar hade fått hjälp där, även dem allra bästa. Så vi hann inte så längt på söndagen innan denna enorma backe kom. Det var inte så svårt att lista ut när man började närma sig för det var massor med folk där. På första varvet stod dem på bägge sidor hela backen upp! Sista biten fick jag hjälp alla tre varven att ta mig upp. En av dem som tänkte hjälpa mig slet i gasvajern så jag fick gashäng och fick slänga mig på dödaren. Gasvajerna hoppade och la sig på kanten, så som tur var slet han inte sönder den! När man väl kom upp för det värsta partiet fortsatte backen uppför, så när man väl var uppe hade jag ordentlig puls. Detta var en stund innan enduroprovet så framme där var man varm i kläderna =) På första varvet ramlade jag på enduroprovet, men för övrigt gick det bra. På andra varvet ramlade jag på crossprovet istället. Även denna dag hade jag rysligt svårt att komma överens med det provet. På alla andra prov fungerade det ju bra, men just där tappade jag för mycket tid till mina konkurrenter framför mig. På söndagen blev det en 5:e plats.

Det känns jättekul att jag kom iväg ut och körde hela VM-serien i år. Det har jag mina sponsorer med Tommy i spets att tacka för! Efter en dag utan poäng i Portugal så körde jag ändå in på en 5:e plats totalt. Det roligaste av allt är att jag sista deltävlingen fick kliva upp på pallen =) Jag ska även passa på att tacka dem som sitter med mig här i bilen och som har hjälpt mig hela denna resa, Ullis, Anders och Krippe. Nu är det bara resan genom Sverige kvar! Ska bli skönt att få komma hem till sin egna säng och en varm dusch. Mindre roligt att komma hem till kylan... =)

Nedan är några bilder som är tagna innan start. När jag kommer hem ska jag försöka få ut lite fler.

Här har vi crossprovet, som ni ser lutar det bra
Härlig utsikt från crossprovet
Början på enduroprovet, en stengata
På väg upp för en back som jag var orolig för innan start,
det var inte så svårt som det såg ut =)
Utsikt från extremprovet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar