söndag 3 november 2013

Gotland Grand National

Det blev ju som sagt lite vimsigt på fredags kvällen innan tävlingsdagen, men jag beslutade som sagt att köra på eftermiddagen i seniorklassen och köra för seger i dam totalt istället. Det kändes som ett lyckat beslut och det var sååå mycket roligare att köra på eftermiddagen! Nu kunde man för det mesta välja vilket spår man ville åka i och man slapp allt köande. Riktigt skönt! Det var inte bara det som var skönt, jag slapp gå upp halv fem också ;) Jag åkte ut till starten halv elva, men då var inte fållan öppen ännu. Fållan öppnade 11.15. Jag fick en bra position för att kunna springa fram till startlinjen. De seedade förarna fick springa först och när dem var framme var i stort sett hela första ledet fyllt. Jag fick en bra plats i andra led bakom Linus Karlsson som kom iväg som en av de allra första. Jag fick också en lyckad start. Jag testade att starta med växeln i och det gick hem :) I början fegade jag lite grann, det gick så rysligt fort och var massor med folk överallt. När jag passerade första vägövergången var jag i den första halvan av startfältet. Som vanligt var kalkstenen otroligt hal och det var några som gjorde piruetter framför en. Vid ett tillfälle på första varvet blev det en liten seriekrock där jag var inblandad, men det gick bra för oss alla. Efter 2,5 varv gick jag in i depån för tankning, då hade jag tydligen inte så mycket soppa kvar i tanken. Vi som startar på eftermiddagen har två obligatoriska depåstopp, annars får vi fem minuters tidstillägg. På grund av de gick jag in efter 3,5 varv också. Tanken var då att bara åka rakt igenom, men min servicepersonal skrek då på mig att vi måste tanka. Dem var oroliga att det inte skulle räcka. Efter fem varv dök målflaggan upp! Då hade jag varit ute i spåret 3 timmar och 9 minuter. Två vurpor hann jag med under den tiden. I den första vurpan tappade jag balansen i ett lerspår i en kurva och vickade bara omkull. Den andra vurpan var lite brutalare, då stack framhjulet på kalkstenen och jag hade inte en chans att reagera förrän det var för sent. Både jag och hojen höll oss hela så det var ingen fara :)

Efter målgång visade det sig att jag var den snabbaste damen under dagen och kunde se mig som segrare totalt i dam! Det kändes fantastiskt skönt att avsluta säsongen med en vinst på Gotland! Vilken säsong jag har haft!!! Fantastiskt kul :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar