lördag 12 maj 2012

VM i Portugal dag 1

Det har varit en tuff dag för min del idag. Märkte redan på första transporten att huvudet inte riktigt var med mig, gjorde flera onödiga misstag som kostade både ork och tid. Här gäller det att vara på hugget när det är kanter både uppför och nedför som är allt annat än lätt. Som tur var var det gott om tid upp till första tidskontrollen. Efter den var det enduroprovet. Ett snabbt och brett prov, mer likt ett crossprov. Första gången vi var ut och tittade på det provet var det ordentligt skitigt, men nu var det snustorrt och stenhårt! Efter enduroprovet upp till extremprovet var den värsta transportbiten. Vid ett tillfälle klev jag av hojen och försökte leda ner den för en brant kant, men som ni förstår låg både jag och hojen på backen innan vi var nere =) Men jag slapp slå sönder mig och hojen i alla fall! Hörde efteråt att det inte bara var jag som hade gjort så i damklassen. Helt slut kom jag fram till extremprovet och tyvärr fastnade jag i en uppförsbacke där med en massa stenar. Var så snopet nära, men kom ingen vart så det var bara att försöka ta sig ner igen och börja om från början. Annars var det inga problem att ta sig runt det provet. Sen var det bara att rulla vidare till crossprovet och sen in till varvning.
Redan efter en sträcka kände jag mig helt färdig, både av förkylningen och värmen (drygt 30 grader), och trodde att jag aldrig skulle palla mig runt hela tävlingen, var så himla matt i kroppen. Men på andra varvet kändes det lite lättare faktiskt. Jag visste mer vad som väntade mig och kunde koncentrera mig extra mycket på dem ställen som hade trasslat varvet innan. På så vis sparade jag mycket kraft istället för att släpa och lyfta på grejerna. Även detta varv fastnade jag till lite i stenbacken uppför på extremprovet, men jag behövde inte ta omtag i alla fall. Efter två varv var det dax för service och sedan målgång. När jag kom in och skulle kränga däck var jag så sliten så jag trodde jag skulle svimma, men däckkrängningen verkar nu sitta i ryggraden för det gick galant =) Jag är jätteglad att jag kämpade mig i mål, alla poäng är viktiga! Nu är det bara att ladda om batterierna, i morgon är det en nya härlig hojdag i sommarvärmen =) Hör ju att det regnar för fullt hemma, så nu ska jag njuta av soltimmarna i morgon =) Så ska jag försöka drömma bort förkylningen i natt!

 Uppe på startrampen i morse

 Dax att rulla iväg

På G!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar