tisdag 19 maj 2015

VM Portugal dag 1

Temperaturen sjönk något tills det var dax för race vilket kändes enormt skönt för min del som inte är van vid hettan. Direkt efter start var det dax för enduroprovet. Det hade hunnit blivit lite uppkört och var ganska mjukt i backen. Förra helgen i Spanien var transporterna lätta, men här fick vi smaka på annat så fort vi lämnade enduroprovet... Av egen erfarenhet vet jag att transporterna brukar vara jävliga i Portugal och denna gång var inget undantag. Däremot är dem duktiga på att ha marshalls (funktionärer) ute. Det började hur som helst med att gå nedför där det slutade med en hög 90 graders kant, med stenar nedanför bör tilläggas. Jag hoppade av hojen och fick hjälp att lyfta ner hojen! Sedan fortsatte böket uppför och nedför. Mycket stenkanter! På många ställen fanns inga alternativ... Vi körde i bergsskrevor där det skrapade på bägge sidor om hojen, men det gick liksom inte att ta sig fram på något annat sätt. Mycket såna passager där hojarna för ta stryk vare sig man vill eller inte. Vi passerade en halvmeter djup Bäck fram och tillbaka. Där slog framhjulet undan på en sten för mig på sista varvet, så jag var helt genomblöt på hela högersidan :) Jag var så varm och svettig så det var nästan bara skönt, jobbigast var att hela stöveln var fylld med vatten! Jag var inte ensam om detta. Vi passerade ett par diken också. En av dessa vart jag lite halvchockad när den dök upp. Det gick nedför och var en brant kant på andra sidan och gick uppför. Hade det varit hemma hade jag aldrig hoppat. Här var det bara att göra det annars hade jag nog stått kvar där än! Och det gick bra :) Alla varv, båda dagarna! Ja det var lite om transporterna som denna helg var att "överleva" :) Crossprovet var mer på gräs och där blev det också mjukt med vallar och slag. Inte så mycket på skrå för en gångs skull :) Extremprovet var riktigt knöggligt där vi mest klättrade runt på berg. Stenklacken vi skulle uppför och stenramlet vi skulle nedför, som vi i början hade tjejväg förbi, gick bättre än väntat. Jag hade inga problem där, men jag valde inte den värsta nedförskanten. Jag hade en bra dag och slutade fyra i resultatlistan. Bilderna är från extremprovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar