tisdag 19 augusti 2014

Telefonsamtal från läkare

Efter operationen fick jag en tid då läkaren skulle ringa upp mig för att kolla hur det var med mig. Igår eftermiddag ringde han. Han undrade hur det var med mig och hur det kändes. Jag berättade att jag fortfarande har svårt att sträcka ut benet ordentligt. Det tyckte han nästan bara var bra för att då tränar/ rör jag inte på mig för mycket. Det är en tuff sport du ska tillbaka till sa han. Han var även noga att poängtera att jag skulle förstå honom rätt. Om två månader ring han igen och kollar hur det känns då.

Idag var jag tillbaka hos sjukgymnasten. Han ser lite mer bekymrad ut att jag inte hittar lårmuskeln ordentligt. Jag började med ström även denna gång och sedan uppvärmning på motionscykeln. I gymmet sedan ser han framsteg hela tiden. Riktigt nyttigt att träna med någon som ser hur jag rör mig i övningarna. I många övningar belastar jag fel utan att jag tänker på det. Det blir ju så helt naturligt eftersom hjärnan inte kopplar att lårmuskeln ska jobba och då lägger jag tyngden någon annanstans. När han säger åt mig att korrigera vissa övningar så tar det ju på ett helt annat sätt och jag blir trött väldigt mycket fortare. Riktigt nyttigt så nu gäller det att komma ihåg dessa små korrigeringar när jag fortsätter att nöta på själv. Jag ifrågasatte det här med nervsystemet, att inte huvudet kopplar att lårmuskeln ska jobba. Som jag förstod det är det inte bara knät i sig efter operationen som spökar, utan det är nerverna som inte hänger med att det sitter ett nytt korsband där. Han menade på att skulle vi behöva korrigera något i mitt friska knä skulle det med all sannolikhet också ta lång tid innan huvudet kopplade. Likaså tog det tid för mig förra gången dem opererade också, innan jag kom igång (när dem tog bort korsbandsresterna). Så vad jag förstod är min kropp skapt så och jag får gilla läget att det tar tid. Samtidigt är det då jätteviktigt att jobba på med övningarna och försöka hitta lårmuskeln. Vi har märkt skillnad när vi kör på med strömmen, så på fredag ska han visa mig hur man gör. Då kan jag titta in där lite oftare och låna deras utrustning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar