lördag 19 oktober 2013

EM i Portugal dag 2

Det kändes inte lika nervöst idag och jag var inte alls lika spänd i kroppen som igår. Regnet hade givetvis satt sina spår på proven. Vi började med enduroprovet och där var det nu betydligt spårigare än igår. Jag var på hugget direkt och tog cirka 20 sekunder redan där. På transporten sedan, upp till extremprovet, glömde marshalls visa in mig på tjejvägen vid ett tillfälle. Jag kom först av tjejerna så dem var väl inte beredda. Jag tänkte inte på det förrän jag kom till ett smalt parti och en uppförsbacke som var söndersvarvad. Det konstiga va att inga andra tjejer kom när jagbstod där och inte kom någon vart... Då kom en funktionär och försökte förklara att jag inte skulle ta den vägen utan att damklassen hade en egen väg. Då var jag riktigt rosenrasande kan jag meddela!!! Så mitt i allt var jag tvungen att försöka vända och komma neråt igen samtidigt som det byggdes på veteranåkare i backen. Jag var helt skogstokig när jag kom upp till extremprovet, jag hade ju fått slita en massa där i onödan! Som tur var hade jag gott om tid, tänk om jag dessutom hade fått tidsprickar... Lagom uppe i varv var det dax att starta extremprovet. Det var ruskigt klurigt efter regnet! Framför allt var det två ställen som jag nätt och jämt kom fram. Ett av dessa ställen bestod av massa sten, där hade det blivit söndersvarvad och jag fick gunga hojen fram och tillbaka med hjälp av kopplingen för att få över hjulen. Det andra stället var en blankpolerad backe som jag precis kom över kanten på. Det var svårt att köra smärtfritt igenom extremprovet så trots lite strul kunde jag dryga ut min ledning lite till. Ner till crossprovet hade dem tagit bort mycket av transporten. Crossprovet var riktigt halt bitvis, men det flöt på bra där utan några misstag. Även det provet kunde jag vinna.

Efter en service var det dax för enduroprovet igen. Även denna gång flöt det på riktigt fint för mig där och jag tog ett gäng sekunder på mina konkurrenter. På transporten upp till extremprovet höll jag på att göra bort mig ordentligt... Vi körde längst en kant och hade ordentlig sluttning neråt höger. Jag fick lite fibbel och lyckades ramla med hela hojen neråt... Mitt första försök att lyfta upp hojen gick åt skogen, jag rådde inte på den helt enkelt och fötterna hasade neråt när jag tog i. Jag lyfte sedan upp hojen och lät den vila på knät när jag tog nytt tag för att lyfta den sista tunga biten upp på raka armar. Inte nog med de, framhjulet stod på fel sida om ett träd så jag var tvungen att backa upp hela hojen en bit också. Där gick det åt mycket energi vill jag lova! Jäkligt glad att jag klarade av att reda ut de! Innan starten på extremenprovet fick jag rapport om hur det såg ut på ställena jag hade haft problem vid varvet innan. Stenarna skulle jag runda och backen skulle jag gasa som bara den innan det började luta, problemet varv dock att det låg en stock precis innan. Återigen hade jag bekymmer vid stenarna men backen gick bättre :) Även detta varv var jag snabbast. Sjätte och sista provet på crossbanan gick bra det också, men där fick jag se mig slagen. Det har varit en jättebra dag där jag vann fem av sex prov och hade en segermarginal på 2 minuter och 36 sekunder.

I morgon är det sista dagen på EM-serien. Då kör vi endast ett crossheat på fem varv. Jag leder serien med 18 poäng och behöver ta mig runt i morgon för att säkra guldet. Så i morgon håller vi alla tummarna för att jag håller mig och hojen hel hela vägen!

Bilden är tagen på första uppförsbacken på extremprovet som jag var så fundersam på innan start. Snacka om fokuserad blick :) Kan meddela att backen gick galant varje varv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar