måndag 21 januari 2013

Östra Open Botkyrka

Det blev en ruggig tävling i Botkyrka i lördags. På tävlingsmorgonen var det över 20 minusgrader men det steg några grader till mitt på dagen. Väderprognosen visade att det skulle vara kallt denna dag så arrangören valde att skjuta fram alla starttider en timme. Vi startade då halv två vilket innebar att det blev kallare igen när solen var på väg ner. Termometern på tävlingsplatsen hade visat minus 18 under tiden vi körde! Egentligen går gränsen vid 15... Det blev med andra ord svårt i början innan jag fick upp temperaturen ordentligt i kroppen. Vi fick rösta på förarmötet om vi skulle köra tre eller fyra varv och det blev fyra. Eftersom det gick så bra sist fick jag starta i förstaled. Jag kom inte speciellt långt förrän mina bromsar började krångla. Efter drygt ett halft varv hade jag ingen bakbroms alls. Givetvis upptäckte jag de när jag skulle göra en inbromsning och jag for flera meter förbi svängen. Tur för mig att det var när vi kom ut på öppnare ytor och inga träd stod i vägen =) Resten, alltså 3,5 varv, var ingen rolig historia. Bakbromsen var helt stum, den rubbades inte en millimeter! Det höll på bli mycket konstiga saker, men det blev faktiskt bara en vurpa. Man kan säga att koncentrationen var hög för att hålla sig kvar i spår i kurvorna, högre än vanligt, så när jag kom i mål var jag helt slut i skallen. Behöver jag säga att jag var riktigt besviken när jag kom i mål? Man lär sig så länge man lever! Tur att det hände nu innan SM:et i Östersund!

Jag hade flera som var med mig denna dag och stöttade mig på plats. Tack till Per-Allan, Claes, mamma och pappa =) Det blev denna gång en andraplats efter Sanna. Igår blev det lugnt med hojåkning då jag förfrös kinderna under lördagen och hade en röd fläck på vardera kind. Hojbilderna nedan tog Per-Allan i lördags.




 Stenhård is mellan bromspedalen och ramen gjorde att jag inte kunde bromsa =( Antagligen hade det hamnat snö där som blev till is när vi passerade ett dike med vatten i när vattnet sköljde upp. Det var i alla fall efter de som problemet började.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar