lördag 30 juni 2012

VM i Italien dag 1

Det har varit en tuff dag här nere i Italien idag. Tokvarmt!!! Andra gången jag var i servicen nere i paddock stod det 45,5 grader under tältet och när jag krängde däck på eftermiddagen stod det 45,8 grader. På uteservicen sa dem att det var 47 grader varmt under dagen! Så lite svettigt har det varit minst sagt =)

På första sträckan körde vi crossprovet. Det rullade på där varje varv men ändå hänger jag inte riktigt med där. Hem och träna mer gräsgärden! Transporten fram till servicen var fin, lite småbökig bitvis men inga tokigheter. Det behövde inte stå några Marshalls ute på transporten och hjälpa oss om man säger så =)

På andra sträckan körde vi både extremprovet och enduroprovet. Extremprovet var riktigt klurigt bitvis vilket jag misstänkte att det skulle bli när vi var ute och kikade. Det började med en backe uppför som flera av oss tjejer vurpade i. Där klarade jag mig bra samtliga tre varv, men jag hade större problem på ett annat ställe. Dem hade byggt upp en ramp som vi var tvungna att hoppa ut från. Direkt vid landningen, som gick uppför, var man tvungen att svänga vänster annars stod bergväggen framför en. Första varvet fegade jag lite och landade på framhjulet. Efter lite vingel på framhjulet ramlade jag. Ingen större fara skedd men sen vurpade jag en gång till i en fåra uppför med sten i. På andra varvet klarade jag det ganska bra, men när jag skulle svänga fibblade jag lite och gjorde en ny marksyning. Sista varvet kom jag i för hög fart istället så jag körde rakt in i berget med huvudet före. Känns ordentligt i nacken nu kan jag lova.

Enduroprovet kördes inte på tid första varvet. På andra varvet gick det riktigt bra. Ett varierat prov, blev riktigt halt nere i regnfåran med stenar. På sista varvet var jag lite ur fas med tanke på vurpan på extremen några minuter innan. Styret blev snett i fallet och vänster barkbusters hängde och for.

Det har hänt lite idag kan man säga. Jag vurpade inte bara på proven för på ena transporten gled jag omkull och krökte bromspedalen ordentligt och sidopanelen flög. Inte nog med det så fick jag göra ljudkoll efter målgång och då gick inte hojen. Den bara blöddrade, så jag misstänkte att det var det nya luftfiltret som var för tätt. Hojen gick alltså inte igenom ljudtesten och jag var tvungen att åka in och fixa problemet innan jag fick ställa in hojen för kvällen. När jag skulle därifrån fick jag inte igång hojen. En fuktionär tog hojen och sprang igång den så jag kunde åka in igen. Vi böt tändstift och gasade ur den ordentligt, sen gick det bra! =) Man får en viss tid på sig att fixa ljudet om man har problem trots att servicetiden är slut. Det var inte bara jag som hade strul i klassen idag så trots allt hamnade jag idag på en fin fjärdeplats.

Nu laddar jag för en ny hojdag i morgon! Stretching och smörja nacken med liniment står på schemat, sen en god natts sömn! Givetvis ladda med vätska också, fick ordentliga kramper på sista varvet. Ska bli ännu varmare i morgon säger dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar