måndag 18 juni 2012

SM i Norrahammar

Vi rullade ner till Norrahammar i fredags eftermiddag för att hinna kika lite grann på spåret under kvällen. Det såg riktigt fint ut, men som det såg ut då skulle det ha dammat en del. Det problemet hjälpte vädergudarna oss med då det under natten regnade en bra skvätt. Det var bara till fördel, för banan blev kanonfin. Banvarvet var 14km fördelat på fyra prov. Det mesta av banan bestod av sand och djupa stalp. Första provet var längst och det avslutade med en lättare extremdel. Andra provet var ett väldigt kort prov på ett gräsgärde, men ruskigt kul =) Tredje provet var också kort och då körde vi på deras crossbana. Fjärde provet var lite längre och där fanns det lite mer rötter längst med banan. När vi hade kört samtliga fyra prov gick vi in i service. Totalt skulle vi i damklassen köra fem varv.

Jag kom tyvärr inte så långt på första sträckan på dagen förrän jag kom i fatt en kille som hade ramlat och låg längst med banan. Han hade tagit av sig hjälmen och låg oskyddad precis vid banan. Jag kastade i från mig hojen och kollade så att allt var okej, men han hade slagit i huvudet så det tog en stund innan han kom på fötter och jag kände att jag kunde åka vidare. Jag stannade sedan vid första funktionär för att berätta att det låg en kille längst med banan. Sedan var det bara att försöka fokusera på tävlingen igen. Vi är skyldiga att stanna och hjälpa till om det har hänt någon olycka längst med banan, vilket var självklart att jag gjorde. När jag kom i mål på sträckan sa jag till vid målet att jag hade stannat och hjälp en förare för att det skulle regleras efter racet, eftersom jag tappade mycket tid. Resten av tävlingen flöt på bra. Jag höll mig på hjulen hela tävlingen utan några incidenter. Gräsprovet var kort men riktigt roligt! Crossbanan kände jag väl aldrig att jag fick till som jag ville, men det rullade på hela tiden. Överlag var det brett och fint och vi hade ett perfekt hojväder! =)

Precis efter mål blev jag stannad av tävlingsledaren och domaren som ville höra vad som hade hänt på första provet. Jag förklarade, och dem skulle titta på mina tider jag hade på det provet dem andra varven. När jag gick i mål stod jag som tvåa (cirka 20 sekunder efter förstaplatsen) tack vare att jag tappade så mycket på första provet. Efter ett beslut kom dem fram till att jag fick en minuts avdrag. Jag tyckte det var lite märkligt för dem brukar alltid säga att man ska inte förlora på att hjälpa en skadad förare, snarare tvärtom. Tittar man på mina andra tider på just det provet är dem väldigt jämna: 12.55, 12.56, 13.01 och 12.57. Det skiljer endast 6 sekunder från mitt bästa till mitt sämsta varv. När dem tog bort en minut på mitt första varv så blev det 13.10. Då kan man ju undra om dem vill att jag ska stanna och hjälpa till vid en olycka nästa gång? Jag fick en tid som var 9 sekunder sämre än mitt sämsta varv! Just denna gång spelade det ingen roll, men det är principen. Ska jag "inte" se en förare som ligger still och oskyddad nästa gång för jag kan förlora på det? Förstår faktiskt inte riktigt hur dem tänkte i detta fall. Givetvis skulle jag inte tveka att stanna nästa gång, men frågan är om dem vill att jag gör det när dem sätter en tid så jag förlorar på det... Killens pappa ringde mig på vägen hem från tävlingen. Killen hade fått hjärnskakning och slagit i bröstkorgen. Det var ingen fara men han skulle ligga kvar över natten för observation. Pappan tackade så mycket för att jag hade stannat och hjälpt hans grabb, då kände jag att jag hade gjort en god gärning!

Till slut tog jag i alla fall hand om förstaplatsen före norskan Katrine Rye-Holmboe och Sanna Bergman. Nu blir det ett litet uppehåll i serien fram tills första helgen i augusti. Då kör vi en tredagars uppe i Östersund med SM på fredagen och Ladies Cup på lördagen och söndagen.

2 kommentarer:

  1. Tack ännu en gång för det du gjorde för mig i lördags i Norrahammar.
    Vi uppskattar människor som vill hjälpa till ,jag mår bra, fick komma hem i söndags fm ..Ha det bra o lycka till i fortsättningen av säsongen....
    MVH rasmuslago.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra! Vi ses i Östersund =)Jessica

    SvaraRadera