måndag 7 november 2011

Gotland Grand National

I lördags var det då säsongsavslutning. Sista tävlingen för året kördes på Gotland, GGN - världens största endurotävling. Jag gjorde en helt okej start och lyckades till och med få med mig bandet runt halsen. Dock var det många framme i startkurvan som kom från vänsterkanten och mitten, jag startade ute på högerkanten. Det var ett otroligt torrt år och det fanns inte ens en vattenpöl på startrakan. Det var även varmt så vindjacka som jag alltid har kört med tidigare år fick bytas ut mot tröja och väst. Det var otroligt mycket folk ute på banan samtidigt så det var ett evigt köande och omkörningar till höger och vänster. Redan när vi hade kört ett varv kom vi i fatt sista starten och det blev små proppar lite var stans. Sanna Bergman och jag hade en god fight i ett par varv. Jag lade mig en gång och slog styret snett i början på andra varvet, sedan var det bara att jaga i fatt Sanna. På tredje varvet gick vi båda in och tankade och kom ut från tankslingan samtidigt. Efter tankstoppet fick jag sedan en liten lucka. Jag lyckades tyvärr få gashäng ett par gånger under tävlingen vilket är riktigt obehagligt. Efter andra tillfället fick jag stanna och trycka på dödarn för att få hejd på det. Efter de vart jag lite osäker och löft inte gärna på framhjulet i groparna. Blir till att byta gasvajer innan jag beger mig ut på ett hojpass igen. Det var jättesvårt under hela tävlingen att veta hur man låg till. Jag visste att Sandra Adriansson låg före för att hon körde om mig på första varvet, annars visste jag ingenting. När jag kom i mål visade det sig att jag även blivit slagen av två andra crosstjejer. Det kändes lite snopet men jag körde för sakta helt enkelt. Det var väldigt lätt- och snabbåkt utan några konstigheter.

Nu är det lugnt på tävlingsfronten för min del. Nu inväntar jag snön! =)

2 kommentarer: