lördag 21 maj 2011

Ladies Cup i Norrahammar

För ovanlighetens skull har jag varit på tävling idag =) Denna dag nere i Norrahammar på Ladies Cup. Strålande väder och kanonfina spår. Tre varv blev det för oss tjejer och på varje varv var det två sträckor med två prov på vardera sträcka. På första sträckan var det först ett enduroprov med bara sandstalp och sen ett multiprov med gräs, en liten crossbana och uppbyggda hinder. På multiprovet gällde det att vara extra koncentrerad så man inte gjorde bort sig på något hinder. Jag hade laddat länge för en stor stock som jag klarade galant när jag väl kom dit =) På andra sträckan körde vi först ett extremprov på ett berg och sen körde vi ett crossprov på Huskvarnas crossbana. Extremprovet hade jag kikat innan vart jag skulle köra och jag höll mig till den linjen alla varv vilket visade sig rulla på bra. Crossbanan var inget favoritprov direkt, hur mjuk sand som helst!

Tävlingen började inte så bra för mig. Redan på första provet efter cirka tre kurvor missbedömmer jag och stupar i backen glidandes mot en stubbe med huvudet före. Det tog stopp emot stubben och jag blev yr i skallen. Upp igen och iväg men det blev ingen riktig attack efter de in i mål. Direkt efter körde vi multiprovet och som jag nämnde tidigare klarade jag stocken som jag länge gått och funderat över. Det var Jonas Karlsson som övertygade mig att jag skulle klara av det =) Det som var klurigast var ett gäng stockar som vi åkte upp på längst med och så skulle vi vända 90 grader uppe på dem. Där klev jag av hojen varje varv för att ta mig runt säkert. Bägge de andra proven gick bra utan problem.

På andra varvet gick de två första proven på en dans, men på berget fick jag ett litet stopp över ett gäng stenar. Hojen var snabbt igång igen och likaså farten. På crossbanan efter berget så fick jag hjärtat i halsgropen en gång när jag hoppade ut för en kulle. Jag landade helt orytmiskt bakom i stalpen men kunde precis samla ihop mig och hojen innan det blev en krasch.

På sista varvet och enduroprovet så rullade det på bra, men så kom jag ifatt en förare framför där det var som trängst. Vi körde som i urgröpta gångar och det var omöjligt att ta sig förbi. Precis som i förra helgen låg jag lite för nära för att se vad jag själv körde på och gjorde en marksyning. Vi skulle precis passera en bäckövergång så jag kan vara glad att jag inte gled ner där! Upp igen och köra ifatt killen framför igen innan jag kunde passera. Sen gick det smärtfritt in i mål. På multiprovet efter enduron så kom jag fram till däcken och fick en NEJ-känsla i magen... Där stod en förare på höger sida med fram och bakhjul i varsitt traktordäck. En annan förare stod på snedden på vänster sida och ut mot mitten. Vart skulle jag ta vägen??? Jag fick hålla till höger och snedda lite från mitten och kunde lyckligtvis passera båda två över däcken =) Sen rullade det på bra igen in i mål. Sista gången på berget och på crossbanan gick bra utan några bekymmer.

Idag har det rullade på riktigt bra för min del bortsett från vissa stunder =) Jag vann samtliga 12 prov och hade en marginal på 9 minuter och 48 sekunder ner till tvåan som var Sanna Bergman. Nu är det kudden som väntar, är riktigt trött! =)

 Början på enduroprovet
 Början på multiprovet


Prisutdelning - jag etta, Sanna tvåa och Camilla trea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar